2014. július 31.

Anyám kínja

Illetve az én kínom, az anyáimmal. Pedig már négy is van, de egyik sem jó! Az egész úgy kezdődött, hogy a BIS kormányművel kapcsolatos szerelési útmutatót olvasgattam, nézegettem, és feltűnt, hogy a szélső gömbcsuklókat biztosító ellenanyák nekem hiányoznak. Gyorsan gondoltam is egyet, és beszereztem M12-es (19-es) anyát. Az nem ment fel rá, mivel szemmel láthatóan túl ritkás volt a menete. Gyors kérdés a fórumon, és valaki 1.25-re tippelt. Vettem olyat is, az meg túl sűrű. Egyelőre itt állok, M12 x 1.5-ös menetemelkedésű anyákra van szükség oda, hogyha valakinek kell ez az infó. Már csak be kell szereznem.

Hétfőn elhoztam az üléseket. Most már sokkal jobban néz ki, nem rozsdás, stb... hogy ez elsőre miért nem sikerült? Festegettem is (pl a rendszám tartót), meg elvittem a kengyeleket és féltengelyeket a szerelőhöz, hogy összerakja nekem a csapszegekkel. Aztán gondoltam egyet, és magamra vállaltam az első lengőkarok összerakását, végülis csak 2-2 szilent kell bele, meg csavarok...

Gondoltam nagy okosan, hogy csinálok egy formát, amin át tud jönni a szilent vége, és csak bele kell kalapálnom a cuccost. Hát, van amikor a dolgokat túlgondolom, úgy tűnik, mivel az lett a vége, hogy a szilet pereme is megsínylette a dolgot, meg a lengőkar festése is. Lehet szép nagy darabokon majd javítani. Ehhez képest a második próbálkozás már sokkal egyszerűbb módszerrel történt: egész egyszerűen befogtam a satuba, és préseltem. A képen a behatásokbeli különbségek jól látszanak. Amúgy a peremen felfekvő csövet, amit a polksi biblia XZY speciális szerszámnak titlulál, egy 32-es csőkulcs fejjel helyettesítettem, ami pont odaillett (ezt a hátsó tengely anyájának becsavarásához vettem még). Azt mondjuk még nem tudom, hogyha benne lesz a tengely, a másik oldalra hogyan erőltetem fel a másik szilentet...

Préselt vs kalapált szilent
Node, befejeztem a hátsó rendszám tartó és világítás kombót, ami ugyebár a lökös alá kerül majd. Egyelőre az eredeti furatokba tekertem vissza a csavarokat, és rögzítettem mindent, de ez később majd bal oldalra fog kerülni. A képlet valójában nagyon egyszerű, a gyári króm lökösön lévő rendszám világítást kellett fejjel lefelé fordítani, és köré kerekíteni egy lemezt. Ki is próbáltam sebtében, annak ellenére, hogy most a rendszám sokkal közelebb esik a világításhoz, a számításaim beigazolódtak: szépen bevilágítja azt, jól látható minden része.

A másik meghökkentően kiakasztó dolog, a fékfolyadék tartály helyére rakása. Miután elpucoltam a fő fékmunkahengerhez vezető csövekkel együtt, kiderült hogy a rajta lévő bilincsek használhatatlanul összerohadtak. Próbálkoztam vele, de semmi. A benzincsőről is leszedtem egyet, az túl szűk volt. Fél óra elteltével belenéztem az "új alkatrészes" dobozba, és hirtelem megakadt a szemem a vadi új szorítóbilincseken, amiket még évekkel ezelőtt vettem, csak már nem emlékeztem rá. Innentől kezdve, pikk-pakk fent voltak, csak a rohadt tartály nem akart a helyére menni.
15 perc erőlködés, és utána gondolkodó cigi után vettem észre, hogy a műanyag, bepattanó perem, és a tartály az két külön dolog. A peremet bepattintva, a perembe pedig a tartályt 10 másodperc alatt megvoltam. Kicsit idegesítő így hajnal fél egy kürül az ilyesmi, ilyenkor már hajlamos vagyok mindent erőből megoldani.

A szerelő közben szétkapta a motort, így szerda este elhoztam, hogy csütörtökön elvigyem üveggyöngyözni. Közben kiderült, hogy azért még semmi sem ment tönkre, de azért már kezdtek kopogatni, egy kivétellel: a labirint ház gyűrűje ketté volt törve. A beszerzendő alkatrészek listája: szimeringek, hajtókar csapágyak, vezérmű lánc, labirint ház gyűrű, tömítések. Ha már szét van robbantva így a motor, megcsináljuk ezt a kisgenerált.

Ezeken kívül sok mást is csináltam persze, ilyen apróságokat (egy gumi gyűrű ide, egy csavar oda), meg a lopásgátló rendszert is elkezdtem kidolgozni. A festésekhez használt gázmaszkom szűrője is betelt, abból is szerezni kellett újat, mert már kezdett rajta a festékszag átszívárogni, tehát egyszóval ilyen rohangálós, beszerzős ez a mostani hét.

1 megjegyzés:

  1. Ez az egész mizéria a kormányművel fura nekem. Édesapám 140 000 km-t ment a 82-es polskinkkal. 82 és 95 között. Sokszor vidékre éjjel, hajnalban, hóban fagyban és most cserélem a gömbcsuklókat. Szóval hogy ez a rendszer szar lenne az biztosan nem igaz. És a kormánymű is gyári. Csak olaj volt benne cserélve. Biztosan koptt már, és kicsit folyik belőle az olaj.

    Egyébként én is most újítom fel a kocsit. Cserélek mindent ami fék, szilent és rozsdás. A 82-es fékalaplapok is hibátlanok a homokfújás után. A kaszni na az rohad, de volt már cserélve 2 kerékjárat 2 köszöb meg homlokfal is. De ez munkaautó volt, nem szent tárgy.

    Szeretem olvasgatni az írásaidat. Üdv akiga

    VálaszTörlés