2009. december 23.

Az új elektronika megálmodása


A december hónap munka szempontjából ütős volt, nem is nagyon maradt időm Jánossal fizikailag foglalkozni. Ezen kívül az elmúlt időszak hideg időjárása is akadályozó tényező volt (amikor már szabadságon voltam), lévén hogy a garázs nem fűtött, így ott sem volt 0 foknál melegebb...

Ígyhát maradt az egyéb polskis elfoglaltság: interneten felfrissítettem tudásom elektronikából, utána olvastam a különböző villanymotoroknak, működésüknek, tulajdonságaiknak, vezérlési technikáinak, konkrét példányok beszerezhetőségének, stb...

Kezdem is az első legérdekesebbel. Találtam egy ingyenes áramkör tervező programot, a neve KiCAD. Tanulás végett meg is terveztem az első kipróbálandó dolgot: egy 555-ös IC-vel irányított index vezérlőt (ez látható a képen). A program igen jópofa. Az ember a kapcsolási rajzzal kezdi, majd kiválasztja hogy melyik alkatrész milyen formájú, és végül összeállítja a nyákrajzot. Ha akarja, automatikusan elhelyezi számára a program az alkatrészeket, és automatikusan meg is rajzolja az összekötéseket. Lehet hogy én nem ismerem még eléggé, de az automatizmusa itt-ott hagy némi kívánnivalót magaután. Viszont a kipofozott változatot akár már 3D-ben is meg lehet forgatni, és tekinteni.

Közben pedig nekiestem kigondolni, hogyan is fog pontosan működni az autó új elektronikája és vezérlése. A cél a kábelrengeteg megszűntetése, illetve új kapcsolók és fogyasztók beiktatási folyamatának leegyszerűsítése. Ennek megvalósítására egy hiper olcsó, software nélküli digitális vezérlő rendszert gondoltam ki. Programozható azért lesz! Program kártyák segítségével. Moduláris is lesz: az egyes fogyasztó csoportok környezetében alaplapok lesznek, amikbe egységes jelfeldolgozókat lehet dugni, amik csak a vezérlésért lesznek felelősek. A teljesítmény fokozatok egyesével lesznek az alaplapra illeszthetők, amiket a vezérlő modul vezérel. A programkártyák pedig szintén az alaplapra kerülnek, amik pedig a vezérlőt állítja be, illetve a ki és bemeneteket köti össze (gyakorlatilag egy egyszerű kapcsolati ábra az egyes kivezetett érintkezők között). Az alaplap is csak csatlakozókat tartalmaz. Így bármi ami tönkremehet, az az autó más részeiben fellelhető ugyan olyan alkatrésszel helyettesíthető lesz. Tehát például a motor gyújtását vezérlő végfok kiég, fel lehet áldozni pl a jobb hátsó helyzetjelzőt ideiglenesen, hogy az ember hazaérjen.

Hogy a két ünnep között véletlenül se unatkozzak, bevásároltam tegnap a LOMEX-ben (ugyanis már csak januárban nyitnak ki). Mindent vettem, ami jól jöhet egy kis POC készítéshez. A LED-es világításokat is szem előtt tartottam. A képen jobb oldalt látható sok apró zöld izé, kicsi LED-ek, amik majd a működést (vagy nem működést, ez itt a kérdés...) fogják demonstrálni a demo vezérlő esetében. Tőle jobbra és balra találhatóak a filmdarabra emlékeztető csomagolásban a nagyteljesítményű LED-ek, 4-4 db piros és fehér színben. Ezekhez majd 12V-os jó hatásfokú LED vezérlőt kell csinálnom, hogy kipróbálhassam, amihez a bal oldalon látható ellenállások közül 1db és a középen alul látható LM338-as programozható feszültség szabályozót fogom használni, áram generátor konfigurációban. A 7 nagy IC torony decimális számlálók, ÉS kapuk, 8 bites shift&store regiszterek, inverter-bufferek. Középen 4 db nagyobb teljesítményű NPN tranzisztor, 10 db pici kapcsoló, 555-ös IC-k, potméterek. Az A4-es lap az valójában NyÁK lap, lakk filctollak, és egy rahedli IC foglalat. Majd csak kisül belőlük valami... :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése