2015. augusztus 24.

Kategóriát léptem

Helikopterezésben. Többféle szempontból is. Vettem egy WLToys V911 pro-t, a hétvégén, hogy egy kicsi, de olcsó lépést tegyek a 6 csatornás helikopter felé. Az irányítás elsajátítására ezért egy olcsó 4 csatornás gép jó döntés volt, főleg amikor a ház falának csaptam kb 40 km/h-val.

Ez a 4 csatornás helikopter, ahogy a képen is látszik, már csak szimpla rotorral rendelkezik, és egy rendes farok rotorral, mint az igazi helikopterek. Ámde, a ciklikusa azokénál sokkalta egyszerűbb: itt ugyanis gyakorlatilag súlypont áthelyezéssel történik az irányítás, vagyis a fix állásszögű rotorlapátokat dönti előre-hátra, illetve jobbra-balra. A hátsó, vízszintesen forgó farokrotorral folyamatosan kiegyenlíti a főrotor légellenállásából származó forgatónyomatékot, amit egy pici elektronikus giroszkóp vezérel. A jobbra-balra forgást a függőleges tengely körül ennek a farok rotornak a sebesség változtatásával oldja meg. Az emlekedés-sűlyedés szintén a főrotor fordulatszámának szabályozásával történik, mint a korábbi, 3 csatornás koaxiális helikopternél.

A vezérlés oldalán egy új irány jött be a képbe, amit meg kell tanulnom, valamint a sokkal gyorsabb reakció a parancsaimra, és a hihetetlen sebesség, amit ez a kis gyösz el tud érni. Mindezekkel együtt viszont sokkal finomabban, és pontosabban irányítható, valamint az infra távvezérlő helyett egy rendes(ebb) rádió távirányítónak hála, szabadban is alkalmazható (nem zavar be más TV távirányítója, vagy a nap hősugárzása).

Érdekesség még, hogy a 3 csatornás koax rotoros 42g-ot nyom, addig az új 4 csatornás, egy főrotoros 33g-ot, aksival együtt, annak ellenére, hogy vagy 4-5 cm-el hosszabb, és a rotor átmérője is vagy 2 cm-rel nagyobb.

Sajnos, amikor kibontottam, több apróságba is belebotlottam: az egyik aksi is kontakt hibás volt, és maga a távirányító is. Szerencsére ez utóbbi csak éppen kis sebességű, fű fölötti repülés közben okozott kontrollálatlan zuhanást. Természetesen, amikor visszavittem a boltba, azonnal cserélték minden gond nélkül ezeket. Ezen kívül ajánlottak egy "tuning" flybar-t is (az a kicsi röpsúlyos izé, ami a rotorlapátok állásszögének változását csillapítja), amit meg is vettem (+1000 Ft). Ugyanis én is tapasztaltam, hogy a gyári, hirtelen irányváltásoknál hajlamos belecsapni a kasztniba, illetve elég lomhává teszi a gyors, precíz manővereket.

Gyakoroltam kicsit a szemben lebegést (azt hittem triviális, de nem), meg repkedtem vele ide-oda, nyolcasokat leírva. Már úgy gondoltam, hogy hű de jól megy, amikor kicsit benéztem a gép és a ház fala közti távolságot, ráadásul pont rosz irányba is próbáltam korrigálni (a ház fala felé), és csatt! Oda az egyik főrotor lapát. A szett szerencsére tartalmaz két tartalékot, kb 10 perces munkával ki is cseréltem. Lehet újra repülni. Tényleg nem semmi, mit bír ez a kis gép... :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése